Άγια Πόλη

Γκιγιέρμο Όρσι

“Ακόμα κι αν η πλοκή αυτής της Άγιας Πόλης σε καθηλώνει και οι χαρακτήρες βαδίζουν με αξιοπιστία στις σελίδες της, εκεί όπου ο Γκιγιέρμο Όρσι απογειώνεται είναι στο λογοτεχνικό του ύφος, δυναμικό αλλά χωρίς τεχνάσματα, με διάθεση νουάρ που δεν επιδέχεται αναλγητικά.”

— Jose Luis Muñoz

Άγια Πόλη

Τι κοινό υπάρχει ανάμεσα σε μια ποινικολόγο, μια πρώην «Μις Βολιβία», έναν αποστεωμένο ομοσπονδιακό μπάτσο, τον ξεναγό ενός χλιδάτου κρουαζιερόπλοιου και την αγορά του Ριατσουέλο, αυτό «το μικρό κομμάτι της σαθρής γεωγραφίας του ξεροπόταμου που χωρίζει τη ματαιόδοξη πρωτεύουσα της Αργεντινής απ’ την επαρχιακή “no man’s land”»; Ο Γκιγιέρμο Όρσι, ο μετρ του αργεντίνικου νουάρ, ανηλεής, σαρκαστικός και χλευαστικός, χρωματίζει με ασεβή χρώματα την Άγια Πόλη μέσα από «συνοικίες χωρίς κόσμο, με σκουπίδια και ποντίκια μόνο», εκεί όπου «λάμπουν στην καταχνιά τα ματάκια των ποντικιών, μια καταχνιά βαθιά μπλε, σαν χυμένη μπογιά, ανακατεμένη με τον καπνό απ’ τα σκουπίδια που καίγονται». Πίσω από τη λαμπερή τουριστική βιτρίνα μιας «χώρας σε τιμή ευκαιρίας, όπου μπορείς να χορέψεις τάνγκο και να φας το καλύτερο κρέας αγελάδας ελευθέρας βοσκής» κοχλάζει η Άγια Πόλη: ζιγκολό, βαποράκια, διεφθαρμένοι μπάτσοι, νάρκος, ανίκανοι πολιτικοί και ποικίλες άλλες προσωπικότητες. Οι αποκρουστικές ή θλιβερές βιογραφίες τους, εγκιβωτισμένες στον μυθιστορηματικό καμβά ενός συγγραφέα που έχει ακόμα πολλές ιστορίες μέσα του, ξεδιπλώνονται με την υπόκρουση της πάντα μελαγχολικής αργεντίνικης μουσικής, μόλο που πρόκειται για μια μουσική παράταιρη και παράφωνη τις πιο πολλές φορές.

Βραβείο Dashiel Hammett 2009

“Ο Όρσι, μολονότι κοκαλιάρης ο ίδιος, ζυγίζει υπερβολικά πολύ στην καλύτερη νουάρ λογοτεχνία που έχει γραφεί στην ισπανική γλώσσα.”

— Jesus Lenz

Γκιγιέρμο Όρσι

438_autor.jpg

Ο Γκιγιέρμο Όρσι γεννήθηκε το 1946 στο Μπουένος Άιρες. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά, τα ιταλικά, τα ουγγρικά και τα κινεζικά. Έχει τιμηθεί με τα βραβεία Emecé (1978), Umbriel de la Semana Negra (2004), Ciudad de Carmona (2007), Hammett 2010, Novelas para cine 2014.

Ο ίδιος λέει για τον εαυτό του:

«Γεννήθηκα πριν από πάρα πολύ καιρό. Μόλις είχε ξεκινήσει ο περονισμός, μια εποχή αλλαγών που έκαναν δυνατή την πρόσβαση των μαζών στην απόλαυση των αγαθών και των προνομίων μιας κοινωνίας η οποία μέχρι τότε είχε ξεχάσει τους φτωχούς. Έγινα έφηβος κατά τη διάρκεια του εξοστρακισμού εκείνου του περονισμού, σε μια χώρα όπου οι στρατιωτικοί έπαιρναν την εξουσία κάθε τρεις και λίγο, λόγω της ανοχής μεγάλης μερίδας του πληθυσμού. Άρχισα να γράφω προτού μάθω τα πρώτα μου γράμματα, η γραφή είναι ένα μόνο από τα εν δυνάμει κανάλια της φαντασίας. Θα μπορούσα να σχεδιάζω κόμικ, κι έτσι άρχισα, ή να γίνω σκηνοθέτης –λατρεύω τον κινηματογράφο. Νομίζω ότι η λογοτεχνία με κέρδισε επειδή είναι μοναχική δουλειά, που ασκείται σε καθεστώς ατιμωρησίας και χωρίς μάρτυρες. Ακόμα κι όταν δημοσιεύεις, οι συνέπειες δεν είναι σημαντικές. Κατέληξα στο νουάρ μόλις στις αρχές αυτού του αιώνα, με την προσδοκία να ενσωματωθώ σε μια “αγορά” με μυθικά ποσοστά, ακολουθώντας λιγάκι τη συμβουλή ενός φίλου συγγραφέα που καλλιεργούσε ανέκαθεν αυτό το είδος. Ανακαλύπτω ότι το νουάρ μυθιστόρημα σου δίνει τη δυνατότητα να μιλήσεις για θέματα της κοινωνίας και των καιρών μας που σου είναι απαγορευμένα σε άλλα λογοτεχνικά μονοπάτια ή θεωρούνται αισθητικά ταμπού τα οποία το νουάρ δε σέβεται. Κι αυτό μ’ αρέσει».

Τίτλος πρωτοτύπου: Ciudad santa
Μετάφραση: Ασπασία Καμπύλη
Επιμέλεια - Διόρθωση: Δημήτρης Λυμπερόπουλος
Εικονογράφηση εξωφύλλου: Tania Cimatti
Σχεδιασμός εξωφύλλου - Εικαστική επιμέλεια: João Linneu

22€
420 σελ.

ISBN: 978-618-84341-6-5