Οι Νεκρές

Χόρχε Ιμπαργκουενγκόιτια

“Τόσα χρόνια μετά, το μυθιστόρημα του συγγραφέα από το Γκουαναχουάτο δεν παύει να μας εκπλήσσει με το χιούμορ με το οποίο αφηγείται ένα πολύ μεξικάνικο δράμα.”

— José Carlos Oliva, El País

Οι Νεκρές

«Κάποια από τα γεγονότα που εξιστορούνται εδώ είναι πραγματικά. Όλα τα πρόσωπα είναι φανταστικά», προειδοποιεί τον αναγνώστη ο Χόρχε Ιμπαργκουενγκόιτια, στις Νεκρές, προειδοποίηση ειρωνικά αινιγματική που ορίζει το αφηγηματικό πλαίσιο από την αρχή κιόλας του έργου.

Η πραγματική ιστορία των Ποκιάντσις, δυο τσατσάδων που κατηγορήθηκαν για την απαγωγή, τον φόνο και τη συγκάλυψη του φόνου πάνω από είκοσι κοριτσιών, αποτελεί τη βάση της αφήγησης, η οποία δομείται γύρω από τον χαρακτήρα του Σιμόν Κορόνα, εραστή της Σεραφίνα Μπαλάδρο, της μιας εκ των τσατσάδων. Ο Σιμόν, έπειτα από μια «παθιασμένη» και προμελετημένη από μεριάς της Σεραφίνα συνάντηση, κατά τη διάρκεια της οποίας ο ίδιος δέχτηκε σαράντα οχτώ πυροβολισμούς, χωρίς να γρατζουνιστεί καν, αποφασίζει να αποκαλύψει τη συμμετοχή του σε έναν από τους φόνους. Από το σημείο αυτό και μετά, ακολουθώντας το νήμα των καταθέσεων, των δικαστικών πράξεων, των αστυνομικών εγγράφων και της δικής του φαντασίας, ο Ιμπαργκουενγκόιτια δημιουργεί ένα από τα πιο συνταρακτικά αφηγήματα της μαύρης πραγματικότητας.

Η αποστασιοποιημένη ματιά του συγγραφέα (ο οποίος αρνείται να θεωρήσει τον εαυτό του ιδιοκτήτη κάποιας αποκλειστικής αλήθειας και να οχυρωθεί πίσω της), το διαβρωτικό μαύρο χιούμορ και η προβοκατόρικα ειρωνική αποτίμηση θεσμών και αξιών, κατατάσσουν το έργο στα σημαντικότερα δείγματα της λατινοαμερικάνικης καλτ λογοτεχνίας.

“Μια μεταμοντέρνα μίξη των λογοτεχνικών ειδών, από τον γκροτέσκο ρεαλισμό μέχρι το μαύρο μυθιστόρημα συνδυάζονται για να δημιουργήσουν έναν φαντασμαγορικό και παιχνιδιάρικο κόσμο, του οποίου τα χιουμοριστικά χαρακτηριστικά πάνε χέρι χέρι με την κοινωνική σάτιρα”.

— Sara Calderón, University of Nice

Χόρχε Ιμπαργκουενγκόιτια

Ο Χόρχε Ιμπαργκουενγκόιτια (1928-1983), έχει χαρακτηριστεί ως ο «κεφάτος Μπαλζάκ» της Μεξικάνικης λογοτεχνίας. Αντιμέτωπος με μια διανοητική παραγωγή που έπασχε από χρόνια σκυθρωπή σοβαροφάνεια, επέλεξε να γίνει με το έργο του ο κατεξοχήν «υπέρμαχος του επαναστατικού αποτελέσματος του γέλιου».

Ξεκίνησε την καριέρα του ως θεατρικός συγγραφέας, αλλά αντιμετώπισε ένα επιπλέον εμπόδιο, πέρα από τα αναμενόμενα: «Οι μαρκίζες των μεξικανικών θεάτρων δεν είχαν αρκετό χώρο για ένα επώνυμο με τόσα γράμματα, όπως το δικό του».

Στα μυθιστορήματά του λοιδορεί και αποδομεί «τους τρεις πάνσεπτους θεσμούς της πατρίδας, τον στρατό, τον Πρόεδρο και την Παρθένο της Γουαδελούπης», δείχνοντας να υιοθετεί σε καθένα από αυτά τα λόγια μιας θείας του, σύμφωνα με την οποία: «Η ζωή με προόριζε για να δυστυχήσω, αλλά εμένα δεν μου έκανε κέφι».

Δραματικά (ή ειρωνικά) προφητικός αποδείχτηκε ο Ιμπαργκουενγκόιτια όταν σχολίαζε τον νοσηρό θαυμασμό των συμπατριωτών του προς την τραγικότητα, λέγοντας ότι «Οι μόνοι υποψήφιοι ήρωες που διαθέτει το PRI –σε περισσότερα από πενήντα χρόνια διακυβέρνησης– είναι άνθρωποι που πέθαναν σε ανεξήγητα αεροπορικά δυστυχήματα». Ο θάνατος βρήκε και τον ίδιο σε ένα αεροπορικό δυστύχημα της «Avianca», στο αεροδρόμιο Μπαράχας.

Τίτλος πρωτοτύπου: Las Muertas
Μετάφραση: Ασπασία Καμπύλη
Επίμετρο: Χουάν Βιγιόρο
Επιμέλεια - Διόρθωση: Δημήτρης Λυμπερόπουλος
Εικονογράφηση εξωφύλλου: Tania Cimatti
Σχεδιασμός εξωφύλλου - Εικαστική επιμέλεια: João Linneu

14,50 €
208 σελ.

ISBN: 978-618-86101-7-0